GIFTS & DAYS

GIFTS & DAYS
EVERYDAYS IS A GIFT TO ME

Tuesday, November 2, 2010

ALHAMDULILLAH...

Malam ni... syukur kenyang Alhamdulillah, ada rezeki aku makan. Walaupun lauk ku cuma sardin ayam brands, ngan ayam goreng serta nasik yg dh sejuk2 gara2 d sumbat dlm peti ais (mcm xda microwave kan?) huhuhu. Saja nak makan nasik sejok... lama dah x mencerik. Yang panas pun sardin ajak. Tapi cukup menyelerakan bagi aku org bujang yang malas. (nah... mcm mana nak kawen nih) huhuhuhu. 

Malas aku bah... malas lalu, p ya kira rajin ya mok masak juak. Apa x... semalam x tdo lena gara2 ingat sardin. Lamak ooo dah x makan sardin. Pegh... lebih 3 bulan. Kalau isteri mun dah lebih 3 bulan ya dah kategori S.A.N.G.A.P dah ya. hehehehheeh. Menu yang ringkas tapi menyelerakan. Tercapai juak hasrat ku nak makan nasik berlaukkan sardin masak sendiri tuu...

Mok ka resipi sardin aku ya?

Bahan-bahannya :

1 tin sardin ( apa2 brand pun ikut suka tukang masak n kegemaran pemangsa oppps silap! )
1 biji bawang Bakong ( tauk ka apa bawang bakong??? bawang Besar la.. ukan red onion or garlic or bawang bombay k)
1 biji ka??? apa penjodoh bilangan untuk cili hidup ahh? tangkai kah?
(x kisah laa... bubuh ikut suke je puan2... nak pedas bagi banyak cili padi)
Minyak untuk menumis
cukup rasa utk penambah rasa..

Cara memasak :

Tumis bawang dan lada d kuali/frying pan or apa2 jak yang sesuai, campurkan sedikit cukup rasa waktu menumis. Agak2 bawang ya dah layu, masukkan sardin yang dah dibukak tinnya k... jangan ngan tin2 skali. Ya antap x penah masak ya. Pastue.... rase2 la.. nak banyak air tambah air, p aku suke pekat2 gitu. Cukup rasa tutup lah api... Oiiittt  api boh lupak idupkan lok tek, minyak ya panaskan lok sebelum menumis bawang ya.

* menu yang sangat simple kan? ada yg ske letak serai, ada gak yg ske letak limau, or asam jawa. P aku ske yg simple2 je. 

Erm.... kalau jarang makan, pasti menyelerakan. Tambah menyelerakan kalau makan ngan nasik panas. Aku makan ngan nasik sejuk je pasal pa? pasal aku punye taste mlm ni nak yg mcm tu. hehehehehe... ok guys! selamat mencuba! Esok luse aku post resipi ayam goreng berlada superb nak? 

Insyaallah aku share... serious, sedapp. Ada yg terdiam dek lauk ayam berlada. Pasal apa? Agak2 nye pedas sangat kot. P nasik bertambah2... sedap ker bang? hahahhahahahah! Kalau lapar semuanya sedap kan?

No comments:

Post a Comment

Tudung On-line