GIFTS & DAYS

GIFTS & DAYS
EVERYDAYS IS A GIFT TO ME

Monday, April 7, 2008

Why Sufiah, Why?

Assalamualaikum....

I guess all of u already heard or know about this and all of u will only ask Why?Why?& Why? again..Sufiah is just another part of story. What?U all cannot belive this things happened to her? A Mathematics Genius? She's also a human, She's a woman.. who's had the heart who is just like another woman..Who'salso have a feelin' too... She also have a dream.

Aku kesian benar dengan Sufiah, Sufiah juga sebaya umur aku. Aku sedih bile tau pasal bende nie.. Ini cuma sebahagian daripada kisah hidup seorang insan. Aku pasti.. ada ramai lagi di luar sana yang kisahnya juga tidak kurang peritnya. Kenapa kita sentiasa bertanya Why? Kenapa? Inilah hasil nya,inilah akibatnya kalau sistem, institusi kekeluargaan tidak dititik beratkan. She's inteligent... jangan cakap dia tak cukup di ajar.. Yes, dia diajar, dia belajar.. pandai.. tapi apa yg kurang? Pendidikan Islam? Kasih Syg? Sikap ambik peduli ahli keluarganya? Aku tak kate tak ade ye... aku kate kurang jerk.

Aku bukan nak salahkan ahli keluarganya... dan aku bukan jugak nak salahkan org disekelilingnya.. Benda dah terjadi... jangan kita sibuk nak cari punca kenapa die jadi macam nie... kita harus tolong die. Dan kite ( Masyarakat) jangan pandang serong, jangan terus melatah tapi aku bukan gak nak suh korang puji dier.Die jadi macam tu kerana salah satu sebabnya... die bertemu dengan org yang salah.Mana kawan2 die?Mana ahli keluarganya? Dan percayalah... apa yang terjadi pasti ada hikmahnya..

Korang penah tengok tak kisah terakhir seorang perempuan yang dibintangi oleh Safura?? Itu salah satu "cerita" tapi itu bukan lah sekadar cerita. Itu kisah kehidupan orang lain, wanita lain di luar sana? Ada korang penah terfikir, kenapa jalan "Chow Kit" tu jugak yang dikunjungi diarang? Kenapa rezeki macam tu yang dipilih diarang? Kerana apa?

Banyak sebabnya.. salah satu Desakan hidup, keluarga & pendidikan asas agama, Keimanan seseorang itu. Berbalik kepada kisah Sufiah... aku pasti, ini bukan kerjaya impian nya. Sapa nak jadi macam tu?Sufiah... kot2 lah kan u read my articel about u... Sufiah.. jangan mengalah jangan lari dari dosa. Aku nie tak sealim mane Sufiah.. Aku yakin ko seorang yang kuat ko tabah orang nya.. Ko tau sufiah.. kehadiran wartawan tu, kisah ko nie dah bukak banyak mata. Tapi aku sendiri tak pasti sama ada mata yang terbukak itu nampak hikmahnya? Sufiah,yang penting adalah sekarang dan akan datang.Apa yang dah berlaku akan jadi sejarah.

Sufiah, u still have another chance.. u can do something. Trust me !!! Ko ada kelebihan daripada wanita2 lain yang senasib dengan ko yang tidak mempunyai pendidikan setinggi ko. Kalau boleh... aku juga berharap agar ko tidak terjerumus terus di dalam lembah dosa ni.Sabarlah... dan berusahalah keluar dari masalah nie.. Jangan kalah dengan duit.Nie bukan untuk Sufiah je tau.. nie untuk Student2 lain gak.

Kepada badan2 ke pertubuhan ke sama ada kerajaan atau NGO, tolonglah... cari jalan. Bende nie bukan baru. Dah lame dah bende nie terjadi.. dah lame ader virus nie, cegah sebelum die serang seluruh sistem kita. Sistem kekeluargan di Malaysia nie.. Nak ke kite nanti bende nie jadi barah, barah tahap ke-4 dan dah tak leh diselamatkan lagi? Nak ke kite nanti,gejala masalah sosial meningkat?

Buat sejenak... kita renung2kanlah masalah nie, kita relax jap, kita alih perhatian kita jap dari masalah politik... fikir bende nie jugak. Fikir sikit je... Pada ibu bapa di luar sana, jangan terlalu ghairah mengejar harta, pangkat,jangan terlalu taksub dengan politik.. anak2 tu bagilah sikit, curah kan la sikit rasa kasih dan sayang.. anak2 tu satu amanah, bukan untuk disuap makanan je, tapi skali skala rasa kasih dan sayang, tak mahal. Cegah sebelum ia parah..

Buat anak-anak... jangan sia-siakan pengorbanan ibu bapa.. jangan lakukan kesilapan yang sama yang mana mungkin pernah dilakukan oleh org tua kita. Belia sekarang belia berilmu.. Rasanya tau apa itu buruk apa itu baik.. tapi jangan tau je tapi tak reti membezakan. Jangan terlampau mengikut rasa hati... bersifat terbuka lah dalam menyelesaikan masalah.. Kawan yang betul, jalan yang betul, itu sangat2 perlu. Nak2 lagi kalau kita duk kat tempat org, nak2 lagi kita kene berdikari. Ingatlah... Allah itu ada. Praktikan ilmu yang kita penah dapat, tak kiralah, dari cikgu, sekeliling ke ape2 ke... janji jangan ajaran sesat sudah.

Jalan itu ada..
Cuma lurus atau tidak,
Cuma terang atau gelap,
Cuma luas atau pendek,
Cuma panjang atau pendek..


Lurus atau tidak, terang atau gelap, luas atau sempit, dan panjang atau pendek..
itu bergantung pada diri kita.. yang mana satu pilihan kita? Jalan memang dah
tersedia, tinggal kite je lagik...

2 comments:

  1. While our lunatic ministry is fervently launching ‘Save Sufiah’ and the Malaysians are idiotically arguing on the merits, the chick is enjoying a shopping spree with the money she earned on Oxford Street!

    pickholes

    ReplyDelete
  2. kite bole berusaha.. memberi hidayah kerja Allah... itu yang kat sana. dalam negara berapa ramai lagi yang kita buat tak nampak?

    itu beza si genius dan si bodoh. si genius matematik membuat kira-kira. satu malam 130 pound sterling untuk melayan nafsu binatang seorang lelaki. si bohsia bodoh hanya mengambil upah sepinggan mee untuk memuaskan segerombolan lelaki bernafsu haiwan. :) nauzubillah...

    ReplyDelete

Tudung On-line

There was an error in this gadget